De website van MotorSportClub BREDA
Winnen verveelt nooit voor Alex van den Broek
Door Wijnand Nijs
Dinsdag 21 oktober 2003 - ZUNDERT/SCHIJNDEL - Met een dubbele
zege in Schijndel heeft Alex van den Broek zijn achtste Nederlandse titel
gewonnen als trialcoureur. Dit keer in de Inters Plus-klasse.<P>
De 31-jarige Zundertenaar was met afstand de beste. In het
slotweekeinde, maar ook in de titelstrijd. In de weg naar zijn achtste
titel won de coureur op één na alle wedstrijden. "Toen had ik
verplichtingen in het buitenland. De afstand met de rest is best
aanzienlijk, maar het gaat niet vanzelf. Er komen wel een paar jongens
aan die ook veel met hun sport bezig zijn. Zoals Pieter Goërts. Hij wordt
binnenkort negentien en is pas aan zijn derde seizoen in deze klasse
bezig. Dat ik het zo goed doe, komt doordat ik toch nog behoorlijk wat
tijd aan mijn sport kan besteden. Ik heb er met mijn bedrijf ook voor
een deel mijn beroep van gemaakt. Dat geeft me een voorsprong.“
Zaterdag zette de coureur slechts één keer een voet aan de grond. Het
kostte hem slechts één strafpunt. Daarmee was de slotwedstrijd op
zondag een formaliteit.
Het kwam Van den Broek niet slecht uit. De evenwichtskunstenaar op
de motor geeft tegenwoordig demonstraties met zijn trialmotor en voor
zondag stond nog zo’n demonstratie op het programma.
"Voor een wedstrijd staat normaal vijf tot zes uur. Ik heb het zondag in
iets meer dan drie uur gedaan“, vertelt Van den Broek. "Daardoor had
ik wel veel meer strafpunten dan op zaterdag.“
Hij kon het hebben. Nummer twee Pieter Goërts kon niet meer in de
buurt komen. Van den Broek pakte de titel met 120 punten, Goërts
bleef steken op 93. "Het was een geruststellende gedachte dat ik al
zeker van de titel was.“ Toch voelde Van den Broek wel druk
voorafgaand aan het weekeinde. "Als je al vaker kampioen bent
geworden, dan ligt de druk bij jou. Iedereen verwacht dat ik win, dus
eigenlijk kan ik alleen nog maar verliezen.“ De wedstrijd in Schijndel was
een makkelijke prooi voor de kampioen, maar het was niet de
moeilijkste wedstrijd van het seizoen. "Daar leent het terrein in
Schijndel zich niet voor. Normaal gesproken zou de laatste wedstrijd
wel de moeilijkste moeten zijn. Nu was dat de trial in Den Hout.“ Tijdens
die wedstrijd kwam hij tot 48 strafpunten.
"Dat geeft het verschil al aan met Schijndel. Het grote voordeel is dan
wel dat je een foutje kunt maken.
Je hebt dan de kans om op andere moeilijke stukken wat extra je
schouders eronder te zetten om het weer goed te maken. Als je net als
in Schijndel op een makkelijk parkoers rijdt, dan kun je je fouten ten
opzichte van je concurrenten bijna niet meer inhalen.“
Ook al is het zijn achtste nationale titel, hij is het trialrijden nog steeds
niet beu. "Mijn uitdaging? Winnen verveelt nooit. En natuurlijk speelt
ook mee dat hoe langer ik Nederlands kampioen blijf, hoe vaker ik
gevraagd wordt voor demonstraties. En ik vind het spelletje natuurlijk
nog supermooi. “
Verder dan de Inters Plus-klasse, de zwaardere internationale klasse
voor de trialrijders, kijkt Van den Broek echter niet meer.
Dat is vooral een zakelijke afweging.
"Ik heb tien jaar, van 1991 tot 2001, EK’s en WK’s gereden. De
Nederlandse wedstrijden kosten al veel geld, die wedstrijden zijn nog
veel duurder. Bovendien heb ik door mijn werk niet meer de tijd om
zoveel te trainen als voor die kampioenschappen nodig is. Dan verlies je
toch niveau.“