De website van MotorSportClub BREDA
Vrijdag 26 maart 2004 - BREDA ;
Mocht er op vroege leeftijd al zoiets
bestaan als een passie voor de motorsport,
dan wordt het heilige vuur bij kleine
mannekes die op een motorfietsje mogen
rondcrossen in ieder geval al
heel snel aangewakkerd. Jasper Stoop,
inmiddels al dertien jaar actief als
vrijwilliger voor Motorsportclub Breda,
spreekt uit ervaring;Of het nu gaat om trial of toerrijden, de motorsport
laat je nooit meer los
Jasper Stoop. 'Het leuke van trial is dat je het ook op hogere leeftijd nog
kunt beoefenen'.
Zeggen dat de motorsport hem met de paplepel werd ingegoten, is een
understatement. Zijn vader reed altijd al motor, zijn twee oudere broers
deden het, en dus deed ook Japer Stoop het.
Op het perceel dat ze vroeger thuis hadden. Al begon het in eerste
instantie met crossen op een ouderwets Solex-brommertje. Echt
overstag ging hij pas toen hij een jaar of twaalf was en zijn vader en
oudste broer in Breda een motor kochten bij Jac Walvoort.
"Hij maakte ons helemaal enthousiast voor de motorsport,“ vertelt
Stoop. "Al snel ging ik dan ook naar trainingen en wedstrijden kijken. Op
kleine motorfietsjes reden daar zelfs nog veel jongere ventjes rond.
Zoiets wilde ik ook. Samen met een broer heb ik toen een 50 cc-motor
aangeschaft en ben ik voor MSC Breda gaan rijden. Trial, dat is rijden op
een parcours met obstakels zonder hierbij je voeten aan de grond te
zetten. Het gaat dan om balans, evenwicht en dosering van gas op het
juiste moment. Op 18-jarige leeftijd moest ik echter kiezen voor
doorgaan met triallen of motorrijden op de weg. Ik koos voor het
laatste, waarmee ook de club uit beeld verdween.“
Kijkje
Tot vijftien jaar geleden. Bij zijn werkgever ontmoet Stoop Ad Pirard, de
huidige voorzitter van MSC Breda. Laatstgenoemde oppert het idee om
als onderdeel van MSC Breda een toerclub op te richten. Samen lukt het
ze al snel om het plan gestalte te geven. Stoop: "En als je zowel een toer-
als een trial-afdeling hebt, neem je automatisch een kijkje bij de andere
tak. Mijn bloed begon in ieder geval steeds sneller te stromen, want
binnen twee maanden had ik ook een trialmotor in de schuur staan. MSC
Breda telt momenteel zo'n honderd leden. Hiervan komen er vijfendertig
voor de trial. Iedere derde zondag van de maand is er een
gemeenschappelijke toertocht. De route wordt uitgezet door leden van
de toerclub. De trialclub traint op woensdagmiddag, zaterdag en zondag
op ons eigen anderhalf hectare grote perceel bij De Rith. We zitten er al
vijfentwintig jaar, maar zijn inmiddels echt uit ons jasje gegroeid. Met de
gemeente zijn we dan ook in overleg over een nieuwe locatie. Ondanks
alle medewerking is het moeilijk om een geschikt terrein te vinden.
Motorsport wordt helaas altijd in negatieve zin geassocieerd met het
milieu. Mensen denken vaak alleen aan lawaaierige crossers, terwijl wij
ons juist heel bewust zijn van de natuur. Ons terrein wordt door onze
eigen vrijwilligers perfect onderhouden. Waait er bijvoorbeeld een boom
om, dan planten we meteen iets terug. De eigen inzet betaalt zich
uiteindelijk vanzelf terug. Bij een slecht parcours wordt immers ook de
sportbeleving een stuk minder.“
Volgens Stoop heeft MSC Breda in den lande een goede reputatie. Onder
auspiciën van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging
(KNMV) verzorgen de Bredanaars bijvoorbeeld jaarlijks het parcours
voor de Nederlandse trialkampioenschappen, dat steevast als het
zwaarste parcours wordt omschreven. Zelf organiseert MSC Breda een
clubcompetitie van negen wedstrijden per jaar voor de verschillende
categorieën motorfietsen, zijspan, jeugd en volwassenen.
Als lid van de uit negen personen bestaande trialcommissie bepaalt
Stoop hierbij de verschillende klassen aan de hand van de
moeilijkheidsgraad, waarna de leden het parcours uitzetten. Bovendien
participeert MSC Breda in de Zuid Holland Club, een
samenwerkingsverband met clubs uit Rotterdam en Arkel dat voorziet in
regiowedstrijden voor de jeugdrijders.
Begeleiden
"Op die manier rijdt onze jeugd ook eens op andere terreinen en komen
ze in aanraking met verschillende rijders. Uiteindelijk probeer je via
trainingen en wedstrijden de lat steeds hoger te leggen, zodat die
jongens kunnen doorgroeien naar een hoger niveau. Zelf hou ik me
vooral bezig met het begeleiden van de jeugd. Van de aanwijzingen van
ervaren rijders kunnen jongeren veel leren. MSC Breda heeft al de
nodige kampioenen voortgebracht. Alex van de Broek is al acht keer
Nederlands kampioen geweest en ook Jurgen van de Goorbergh heeft
hier gereden. Tegenwoordig zijn ze niet zo heel vaak meer aanwezig. Zijn
ze echter toevallig wel op de club, dan zijn ze ook nooit te beroerd om
andere rijders iets uit te leggen. De motorsport groeit nog steeds, vooral
in het zuiden van het land. Hier vind je de meeste motorclubs. In deze
regio vervult MSC Breda een belangrijke functie. Door onze goede naam
hebben we zelfs leden uit Delft en Dordrecht. Toch gaat het niet om
prestaties alleen. Zo hebben we ook een 35+ klasse in het leven
geroepen. Speciaal voor de vaders die hier naar hun zoons kwamen
kijken en hier toch al rondliepen. Hebben ze zelf ook iets te doen. Het
leuke van trial is dat je het ook op hogere leeftijd nog kunt beoefenen. Je
past je niveau aan, gaat desnoods een stapje terug. Vroeger bestond van
de motorrijder altijd het beeld van die ‘rauwe rakker’. Dat beeld is
gelukkig al lang achterhaald. De fabrieksarbeider en de directeur tref je
tegenwoordig allebei op
een motor aan. Het gaat om de liefde voor de tweewieler. Die gaat diep
en laat je ook nooit meer los."
MSC Breda bestaat op 1 april 2004 veertig jaar.