De website van MotorSportClub BREDA
Vrijdag 26 maart 2004 - BREDA ;
Mocht er op vroege leeftijd al zoiets
bestaan als een passie voor de motorsport,
dan wordt het heilige vuur bij kleine
mannekes die op een motorfietsje mogen
rondcrossen in ieder geval al
heel snel aangewakkerd. Jasper Stoop,
inmiddels al dertien jaar actief als
vrijwilliger voor Motorsportclub Breda,
spreekt uit ervaring;Of het nu gaat om trial of toerrijden, de motorsport laat je nooit meer los


Jasper Stoop. 'Het leuke van trial is dat je het ook op hogere leeftijd nog kunt beoefenen'.

Zeggen dat de motorsport hem met de paplepel werd ingegoten, is een understatement. Zijn vader reed altijd al motor, zijn twee oudere broers deden het, en dus deed ook Japer Stoop het.

Op het perceel dat ze vroeger thuis hadden. Al begon het in eerste instantie met crossen op een ouderwets Solex-brommertje. Echt overstag ging hij pas toen hij een jaar of twaalf was en zijn vader en oudste broer in Breda een motor kochten bij Jac Walvoort.

"Hij maakte ons helemaal enthousiast voor de motorsport,“ vertelt Stoop. "Al snel ging ik dan ook naar trainingen en wedstrijden kijken. Op kleine motorfietsjes reden daar zelfs nog veel jongere ventjes rond. Zoiets wilde ik ook. Samen met een broer heb ik toen een 50 cc-motor aangeschaft en ben ik voor MSC Breda gaan rijden. Trial, dat is rijden op een parcours met obstakels zonder hierbij je voeten aan de grond te zetten. Het gaat dan om balans, evenwicht en dosering van gas op het juiste moment. Op 18-jarige leeftijd moest ik echter kiezen voor doorgaan met triallen of motorrijden op de weg. Ik koos voor het laatste, waarmee ook de club uit beeld verdween.“

Kijkje

Tot vijftien jaar geleden. Bij zijn werkgever ontmoet Stoop Ad Pirard, de huidige voorzitter van MSC Breda. Laatstgenoemde oppert het idee om als onderdeel van MSC Breda een toerclub op te richten. Samen lukt het ze al snel om het plan gestalte te geven. Stoop: "En als je zowel een toer- als een trial-afdeling hebt, neem je automatisch een kijkje bij de andere tak. Mijn bloed begon in ieder geval steeds sneller te stromen, want binnen twee maanden had ik ook een trialmotor in de schuur staan. MSC Breda telt momenteel zo'n honderd leden. Hiervan komen er vijfendertig voor de trial. Iedere derde zondag van de maand is er een gemeenschappelijke toertocht. De route wordt uitgezet door leden van de toerclub. De trialclub traint op woensdagmiddag, zaterdag en zondag op ons eigen anderhalf hectare grote perceel bij De Rith. We zitten er al vijfentwintig jaar, maar zijn inmiddels echt uit ons jasje gegroeid. Met de gemeente zijn we dan ook in overleg over een nieuwe locatie. Ondanks alle medewerking is het moeilijk om een geschikt terrein te vinden. Motorsport wordt helaas altijd in negatieve zin geassocieerd met het milieu. Mensen denken vaak alleen aan lawaaierige crossers, terwijl wij ons juist heel bewust zijn van de natuur. Ons terrein wordt door onze eigen vrijwilligers perfect onderhouden. Waait er bijvoorbeeld een boom om, dan planten we meteen iets terug. De eigen inzet betaalt zich uiteindelijk vanzelf terug. Bij een slecht parcours wordt immers ook de

sportbeleving een stuk minder.“

Volgens Stoop heeft MSC Breda in den lande een goede reputatie. Onder auspiciën van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) verzorgen de Bredanaars bijvoorbeeld jaarlijks het parcours voor de Nederlandse trialkampioenschappen, dat steevast als het zwaarste parcours wordt omschreven. Zelf organiseert MSC Breda een clubcompetitie van negen wedstrijden per jaar voor de verschillende categorieën motorfietsen, zijspan, jeugd en volwassenen.

Als lid van de uit negen personen bestaande trialcommissie bepaalt Stoop hierbij de verschillende klassen aan de hand van de moeilijkheidsgraad, waarna de leden het parcours uitzetten. Bovendien participeert MSC Breda in de Zuid Holland Club, een samenwerkingsverband met clubs uit Rotterdam en Arkel dat voorziet in regiowedstrijden voor de jeugdrijders.

Begeleiden

"Op die manier rijdt onze jeugd ook eens op andere terreinen en komen ze in aanraking met verschillende rijders. Uiteindelijk probeer je via trainingen en wedstrijden de lat steeds hoger te leggen, zodat die jongens kunnen doorgroeien naar een hoger niveau. Zelf hou ik me vooral bezig met het begeleiden van de jeugd. Van de aanwijzingen van ervaren rijders kunnen jongeren veel leren. MSC Breda heeft al de nodige kampioenen voortgebracht. Alex van de Broek is al acht keer Nederlands kampioen geweest en ook Jurgen van de Goorbergh heeft hier gereden. Tegenwoordig zijn ze niet zo heel vaak meer aanwezig. Zijn ze echter toevallig wel op de club, dan zijn ze ook nooit te beroerd om andere rijders iets uit te leggen. De motorsport groeit nog steeds, vooral in het zuiden van het land. Hier vind je de meeste motorclubs. In deze regio vervult MSC Breda een belangrijke functie. Door onze goede naam hebben we zelfs leden uit Delft en Dordrecht. Toch gaat het niet om prestaties alleen. Zo hebben we ook een 35+ klasse in het leven geroepen. Speciaal voor de vaders die hier naar hun zoons kwamen kijken en hier toch al rondliepen. Hebben ze zelf ook iets te doen. Het leuke van trial is dat je het ook op hogere leeftijd nog kunt beoefenen. Je past je niveau aan, gaat desnoods een stapje terug. Vroeger bestond van de motorrijder altijd het beeld van die ‘rauwe rakker’. Dat beeld is gelukkig al lang achterhaald. De fabrieksarbeider en de directeur tref je tegenwoordig allebei op

een motor aan. Het gaat om de liefde voor de tweewieler. Die gaat diep en laat je ook nooit meer los."



MSC Breda bestaat op 1 april 2004 veertig jaar.